Eindspel # 10
Dit is (voorlopig) de laatste schaakpuzzel. Hopelijk dat de KNSB volgend jaar weer nieuwe schaakproblemen op Facebook gaat plaatsen. In het ander geval zal ik zelf op zoek gaan naar … Lees verder
Eindspel # 9
Iets later dan gebruikelijk door mijn afwezigheid in het buitenland nu een mooi eindspel, maar hoe weet wit dit nu remise te houden? Dan heeft u nog de oplossing van … Lees verder
Ronde 13; de interne competitie
Wij kregen het bericht dat Jan Reinink voorlopig afwezig is vanwege een heupoperatie. Wij wensen hem veel beterschap. Bij en eerste ronde langs de borden viel het volgende op: Zowel … Lees verder
Eindspel # 8
Onderstaand een nieuwe schaakopdracht waarbij wit (nog net) remise kan behalen. De eerste zet van wit ligt nog wel voor de hand, maar zet nr. 2 is al wat lastiger. … Lees verder
De internecompetitie ronde 12
De topper tussen Marcel Struik tegen Herman Voss kende een verrassende uitslag; Herman leek beter te staan met een pion meer en dus ook met de nodige winstkansen. Echter, Marcel … Lees verder
Eindspel # 7
Een nieuwe opgave; wit aan zet wint. Volgende week vindt u hier de oplossing en weer een nieuwe opgave. Een mooie opgave met een verrassende ontknoping. Helaas zag ik op … Lees verder
11e ronde intern
In de interne competitie werden de volgende partijen gespeeld: 5 wedstrijden waarbij zwart er vier won. Alleen Douwe verloor met zwart tegen Herman nadat de zwartspeler op de 11e zet … Lees verder
Eindspel # 6
Een nieuwe opgave; wit aan zet wint. Volgende week vindt u hier de oplossing en een nieuwe opgave. Het is een hele toer voor wit om zwart in precies 18 … Lees verder
De interne competitie; ronde 10
In de interne werden in de 10 e ronde de volgende partijen gespeeld. Hans tegen Jan R. werd 1-0, mede doordat Hans op een gegeven moment – nadat zwart g6? … Lees verder
Eindspel # 5
Ja, wie durft dit aan. Mat in 18 zetten; het lijkt heel wat, een heel eind, maar uiteindelijk toch niet zo moeilijk als het lijkt. De eerste zetten zijn … Lees verder